onsdag den 28. september 2011

"De Mørke Tider er på vej"....hmmm

Så er vi på vej ind i det alle kalder "den mørke tid". Hvorfor kalde den det, altså udover det åbenlyse faktum at det bliver mørkere?  Hvorfor frivilligt vælge at lægge negativ energi i noget? For er det ikke et faktum, at når vi siger; "Nu går vi også mørkere tider i møde", så tænker vi egentlig; "Det bliver sværere at stå op om morgenen fordi det er mørkt, det bliver koldere, tristere vejr, sne vil gøre trafikken til et kaos, det er mørkt når vi kommer hjem osv.". Konklusion: I en lille sætning lægger vi tusind negative tanker og følelser. Er det så noget under vi altid føler os mindre oplagte og glade om efteråret/vinteren?

Misforstå mig ikke, jeg mener ikke at vi skal gå rundt at være positive altid, det er ikke muligt som verdenen er sat sammen (dog er det helt sikkert et fremtidigt ønske). Men er det ikke også sandt at vi har magten til at forme vores liv som vi ønsker? At vi alene har magten over vores eget liv og kan skrive vores historie som vi ønsker?
JA udefra stående faktorer kan påvirke vores valg og i visse tilfælde gøre at vi ikke kan få/gøre det vi ønsker, men her har vi igen muligheden for at vælge vores reaktion! :)

Vil vi så altid vælge den korrekte vej eller reaktion, N.E.J.!!!!  Selvfølgelig vil vi ikke det, vi er ikke perfekte, vi er mennesker. Men det smukke i livet er også at vi kan ændre tingene hvis vi ønsker det! Kan i huske citatet jeg skrev for ikke så længe siden?:

"Ethvert nyt forsøg retfærdiggør alle tidligere fejltagelser!"

Det jeg egentlig så fornemt prøver at sige er, at jeg mener vi kan gøre "den mørke tid" til noget positivt. Vi kan stadig kalde den det same, for det er jo sandt det bliver mørkere, men vi skal ændre den energi vi lægger i det. For der er jo også positive ting ved denne tid. Varm kakao, sneboldkampe, varmen fra en pejs eller brændeovn, solen der skinner på et smukt hvidt landskab, frisk luft og vindbidte kinder, og mine favoritter: JUL og HYGGE :) hvis det jeg har nævnt ikke er noget i mener er positivt, så find jeres egne, det her er bare ting jeg finder positivt ved den såkaldte "mørke tid".

Vi kan lægge noget negativt i alt, for selvom vi så til foråret kommer væk fra mørket, så er det pludselig andre ting vi lægger negativ energi i. Sådan er det altid, men der er da ingen grund til at holde fast ved det vi plejer ELLER at gøre vores hverdag mere udfordrende end den er. Jeg tænker da ikke altid positivt, langt fra, jeg er menneskelig ligesom alle andre. Men jeg har altid ment at vi vælger om vi vil se det positive frem for det negative. Ja vi kan blive sat nogle udfordringer i livet, og de er ikke altid nemme og sjove, men vi vælge hvordan vi vil se på dem. Og det er da sjovere at vælge det positive frem for det negative. Og jeg har de sidste mange år, 5 for at være nøjagtig, lavet store ændringer i mit liv, og jeg kan se hvordan et positivt syn har gjort ting så meget nemmere end et negativt syn på tingene. Er det altid nemt at tænke sådan? Nej, man vil "falde i", men så er det jo man kan vælge at stoppe før det bliver for svært. Det smukke ved livet er jo at vi kan lære af vores fejl:)

Husk, det her er sådan jeg er, dette er mine tanker, og det er sådan jeg føler. Jeg håber da det kan sætte nogle tanker i gang hos jer, og at måske i vil prøve at finde det positive i det negative, kald problemer udfordringer, og grin af dem, det gør det så meget lettere!

"Livet er et spejl, og det vil afspejle tilbage til tænkeren det han tænker ind i det."
- Ernest Holmes

Så nyd efteråret, se det smukke og dejlige i noget der så let kan ses som mørkt og trist.

Christina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar