søndag den 28. august 2011

Valg


Statsministeren meddelte denne fredag at valget officielt påbegyndt, og at vi vil stemme d. 15. september.
Nu vil al helvede vil bryde løs:)

Jeg har altid brugt min stemme, og jeg finder det meget vigtig, at vi bruger vores stemme til at påvirke vores fremtid. Men jeg har aldrig brudt mig om politik, aldrig. Selvfølgelig har jeg scannet hvert parti og deres generelle holdninger for at vide hvad de står og kæmper for, men jeg har aldrig gået i dybden med hver af partiernes politik og mærkesager. Det er ved at ændre sig, big time:)

I dag har jeg har samlet alle brochure, hvert dokument og lavet genveje på min computer til hver enkelt partis hjemmeside. Jeg ønsker at læse om dem alle, måske ikke hver eneste kedelige detalje, men en masse af dem. Jeg ønsker at vide mere, og en gang for alle finde ud af hvor jeg står, hvilket parti der bedst repræsenterer mine holdninger og politiske synspunkter. Og jeg vil gerne være mere aktiv, ikke melde mig ind i et parti, men jeg ønsker at vide mere, samt at vide hvordan min stemme bliver brugt!

Nøgleordet i alt dette er selvfølgelig ønsker!! Jeg ønsker at gøre dette, og derfor føles det rigtigt. Mange unge mennesker i dag er ikke opmærksomme på verdenen omkring dem, og politik er bestemt ikke noget værd at lægge mærke til eller diskutere i frokostpausen. Jeg var en af ​​dem, ikke at jeg var helt uvidende og uinteresseret, men politik har bare aldrig været særlig interessant for mig! Og jeg hader stadig politik, eller i det mindste, hvad politik er blevet (jeg ved, had er et stærkt ord, men du ved hvad jeg mener;)). Jeg finder det så frustrerende, falsk og der sker ikke nogen ændringer! Jeg kan virkelig ikke lide politik, men jeg har stor tillid til vores ungdom og muligheden for forandring! Og vores unge vil en dag erstatte dem der "styrer tingene" i dag, og derfor tror jeg politik vil være meget interessant i fremtiden

"Ud med det gamle og ind med det nye!"

Aldrig før har jeg haft mere tiltro til dette ordsprog! Vi har brug for nyt blod, vi har brug for, at vores unge træder til, fordi tingene er nødt til at ændre sig. Jeg håber mine ord giver mening, jeg har prøvet at holde det meget upolitisk (håber jeg) og upartisk, for som jeg har sagt før: Jeg har brugt min stemme, men jeg har altid hadet politik, og derfor vil jeg måske ikke være den bedste til at forklare alle detaljer om vores lands politiske system:)

Så hvorfor ønsker jeg pludselig at være mere aktiv? Tre ord: Norge, Oslo, Utøya! Efter de frygtelige begivenheder i Norge, begyndte jeg at ændre en masse ting. Det ramte mig hårdere end du måske forstår, og er en længere historie. Det var et angreb på Norge, deres demokrati, deres folk, hårdtarbejdende USKYLDIGE politikere og UNGE USKYLDIGE børn. Folk der gjorde noget de elsker. Ikke at jeg nødvendigvis støtter Arbeiterpartiet eller vidste noget om dem før, men det var bare så fejt! Ligegyldigt hvilken Gud vi vælger at tro på, hvad vores udtalelser måtte være politisk, så dræber vi IKKE for at ændre tingene. VOLD er ALDRIG svaret. Det er en lang historie, og det vækkede en masse følelser i mig, men mest af alt, blev jeg rørt. Jeg blev rørt over at se Norge vælge kærlighed over had. De valgte medfølelse, sammenhold, åbenhed, lys, håb og demokrati. Det rørte mig dybt, ord kan ikke forklare. Og det gav mig lyst til at være mere aktiv, ikke bare bruge min stemme, men vide mere om, hvordan den skal bruges, og hvad den vil blive brugt til.

Jeg ønsker ikke at stemme ud af sympati, men fordi politik er vigtig, og vi, den nye generation, har en chance for at gøre det anderledes. En chance til at gøre politik mere human, mere kærlig og åben, i stedet for den overfladiske, mislykkede "skuespillerklasse-promoverende ting" det er i dag. Det er derfor, jeg vil have min stemme skal bruges ordentligt, og hvorfor jeg ønsker at vide mere om politik nu kontra "det mig" før 22. juli 2011! Og jeg tror det er den bedste reaktion på hvad der sker.

En afsluttende bemærkning, jeg kunne skrive så meget mere om mine tanker om angrebene d. 22 Juli, men det er tiden ikke til. Alt du behøver at vide er dette: Jeg sender fred, lys en ubetinget kærlighed til alle de berørte mennesker hver dag! Til de efterladte familier, venner og bekendte: Mit hjerte går ud til dig, jeg håber du en dag vil komme tilbage stærkere og ære dem du elskede ved at leve et liv i kærlighed. De involverede og sårede: Du vil komme tilbage stærkere, i er stærke og smukke mennesker, i vil have en stor indflydelse på vores fremtid, giv det tid, og vid at mine tanker er med dig hver dag!

"Enemies teach us inner strength, courage and determination." - Dalai Lama

Lad os ikke ende på en trist Bemærk! Håber i alle har haft en fantastisk weekend:)

Xx

2 kommentarer:

  1. Det er intet mindre en fascinerende hvordan nordmændene håndterede tragedien. Det fylder en med varme og håb for fremtiden.

    Den gamle politiske dogme vil blive afløst er rette menneskelige relationer, jeg er helt enig

    -Jens

    SvarSlet
  2. Jep
    Hvilken værdighed og ro.
    Selv politikerne.

    Så ulig vores egen skingre og manipulerende flok.
    Gid de ville samarbejde i stedet for at konkurrere...

    Christian Lausen

    SvarSlet